XIV ЕВРОПЕЙСКИ МУЗИКАЛЕН ФЕСТИВАЛ – ВАРНА 2017 ПАНОРАМА

Eдно от големите събития на културния хоризонт на град Варна е Европейският музикален фестивал, чието четиринадесето издание се състоя от 31 март до 30 април 2017г. и за пореден път  впечатли варненската публика и гостите на града с богата и интересна програма.

На сцената се представиха млади таланти и утвърдени имена, случиха се световни и варненски премиери, имаше и изпълнители, които за първи път се представяха на подиума на фестивала. Концертите естествено градираха от познати класически звукови платна до ултрамодерни творби, като всеки от петте фестивални вечери имаше своя уникална атмосфера и акцент.

Концертът, с който се откри Европейския  музикален фестивал на 31 март на сцената на Държавна опера Варна  бе естествено продължение на традиционния фестивален модул „Имена от бъдещето”, чийто фокус е представянето на талантливи млади изпълнители.

Препълнената зала посрещна талантите от Кралската музикална академия в Лондон –  Галин Ганчев, пиано и Китби Лий,цигулка. Диригентската палка бе поверена на талантливия Мартин Георгиев, също възпитаник на Кралската музикална академия. Варненската публика присъства на истински спектакъл, тържество на пианизма , цигулковото майсторство и диригентското изкуство, подкрепено от една силна и стилна класическа програма, която съдържаше шедьоври като: М.Мусоргски- Симфонична поема „Нощ на голия връх”, П.И.Чайковски- Концерт за цигулка и оркестър ор.35, Ф.Лист – концерт за пиано и оркестър №1 и знаменитата симфония №8 „Недовършена” от Фр.Шуберт.Пълен фурор предизвика младата цигуларка Китби Лий, която взриви публиката със своя професионализъм и хъс, превземайки с лекота трудната партитура на ре мажорния концерт за цигулка от Чайковски.Корейската изпълнителка, възпитаничка на Парижката консерватория , която  сега усъвършенства своето изпълнителско майсторство в Лондон, плени слушателите със своята страстна отдаденост, артистично присъствие и обаяние. Също толкова темпераментно и виртуозно се представи и варненският пианист Галин Ганчев, възпитаник на НУИ „Д.Христов”, който вече се радва на завидна международна концертна кариера, изградена от солови клавирни  рецитали и участия като солист на различни оркестри в България, Великобритания, Италия и Германия. Публиката го прие много топло и радушно, с онази патриотична гордост, с която само родината може да те удостои. Съвсем нов и различен прочит придобиха и интерпретациите на партитурите от Мусоргски и Шуберт под вещото диригентство на Маестро Мартин Георгиев, който изгради  музикалните платна с много усет и професионализъм.

Вторият концерт от Европейския  музикален фестивал  бе изискано камерно преживяване под надслов „Бах на свещи”.

На 11 април на сцената на Градската художествена галерия „Б.Георгиев” добре познатият на варненската публика  цигулар Димитър Буров представи иновативна интерпретация на вечните цигулкови творби от Й.С.Бах в една нетрадиционна обстановка за съвременната концертна зала. Сред непринудения декор на живописните картини, под  приглушената светлина на свещи, прозвучаха  соловите сонати и партити  BVW 1001-1006 от Бах, изпълнени с красив тон и смело тълкуване на щриховите, мелодични и  полифонични предизвикателства на бароковата музика. На следващият ден Димитър Буров, който е дългогодишен преподавател по цигулка, виола и камерна музика в Лондон,  изнесе  лекция на тема „Традиции и новаторски тенденции в интерпретацията на соловите сонати и партити на Й.С.Бах” в Арт салона на Радио Варна пред ученици и учители от цигулковите класове  на НУИ „Д.Христов”.

Силен акцент в програмата на Фестивала бе авторският концерт на младия, но вече утвърден на европейския подиум композитор Мартин Георгиев, който представи някои от най-новите си творби пред варненската публика на 19 април отново в Градската художествена галерия.

Роденият във Варна Мартин Георгиев е един от най- талантливите млади български творци, който се развива многоспектърно като композитор, диригент и  теоретик. Самобитното му и оригинално творчество  провокира публиката и има почитатели не само в България, но и в много европейски страни. Изпълнителският екип бе на изключително високо професионално ниво – от прекрасните музиканти от струнен квартет „Фрош” и контрабасистката Маргарита Калчева до солистите: британеца Скот Лайгейт, контрабасов кларинет  и блестящата българска перкусионистка Татяна Колева. Лично  композиторът Мартин Георгиев водеше концерта, разказвайки интересни факти за творбите и тяхното създаване, което  спомогна за непринуденото общуване между изпълнители и публика. Концертът започна със световната премиера на „ Пътека на живота”/ “Lifepath”/ за струнни – композиция, създадена в памет на съпругата на близък приятел на автора. Както уточни Мартин Георгиев, произведението е част от проект музикални творби, издадени на компакт диск като своеобразна музикална подкрепа на инициативата за борба с рака. Краткото музикално платно бе много релефно, пластично и въздействащо и незвисимо от тъжния повод, за който ме създадено прозвуча като надежда за живот.

Последва  Концертът за контрабасов кларинет и струнни „Търсейки душата”/ „Soul Searching”/, който имаше своята българска премиера след световната в  Лондон през 2016г. Концертът, който е третият в световната композиторска практика за този изключително рядък инструмент е вдъхновен от гласа на великия български бас Борис Христов и е посветен на жертвите на тероризма. Творбата  прозвуча в камерна версия и бе брилянтно изпълнена от квартет „Фрош”  и талантливият кларинетист Скот Лайгейт. Изключително атрактивен  и непознат като фонизъм, концертът започна върху фон от флажолети, с два ярко очертани плана  в контрапунктите на двете цигулки. Мартин Георгиев дирижираше пластично, без палка, извайвайки  с много чувство художествените образи. Музикалната новела продължи в черно -бяло, засилвайки драматичната експресия. Каденцата на контрабасовия кларинет бе тиха кулминация, като епитаф / едноминутно мълчание/за жертвите на тероризма. Множество ефекти в струнните инструменти подготвиха многопластовата кода, в която солистът показа всички възможности на необичайния инструмент. Краят на концерта бе последван  от бурните овации на публиката. Концертната програма  естествено градираше с все по-силни изпълнения. Особено очарование и професионализъм показаха квартет  „Фрош”, интерпретирайки струнен квартет №1 от Мартин Георгиев. Творбата  е премиерна за Варна,но вече има запис в БНР, увековечавайки необикновения стил на композитора, основан на уникалния за него композиционен модел ” морфическа модалност”.

Музиката бе разнообразна, скерцозна, на моменти в дисонансите се долови далечна аналогия за шопски двуглас. Моториката и прецизните четвърттонови интервалови съотношения бяха брилянтно изпълнени от четиримата инструменталисти.

Кулминацията на вечерта дойде с  Концерт No 3 “Сътворението”/„Genesis”/ за соло маримба, струнни и ударни, чиято световна премиера е била във Варна през 2011г. със солистка Татяна Колева ,маримба и Симфоничния оркестър  на Държавна опера Варна. Тази вечер отново прозвуча в родния град на Мартин Георгиев, този път обаче в камерната си версия.  Произведението прозвуча  потресаващо въздействащо, подплатено от великолепната техника на Татяна Колева, която доказа за пореден път, че е  на светлинни години напред в изкуството да се свири на този инструмент. Акуратно точна, брилянтно прецизна ,виртуозна и експресивна ,  изпълнителката сменяше броя на палките и извайваше тоновете с цигулкови лъкове. Творбата прозвуча в трите си  слети  части, като голяма космическа поема – апотеоз на божественото творение.

С огромно нетърпение се очакваше  проектът „Танго” на светилата в българската музика Веско Пантелеев – Ешкенази, цигулка и Людмил Ангелов, пиано, който се състоя на 21 април в залата на Държавна опера Варна.

Този концерт бе част от  национално турне, с което двамата блестящи изпълнители отбелязват 20 – та годишнина от началото на творческото си партньорство. На организаторите им се наложи да отпуснат допълнителни билети , поставяйки допълнителни 50 стола  на сцената, за да задоволят огромният зрителски интерес към този концерт, случващ се броени дни след като „Танго” бе удостоен с приза „Проект на годината” за 2016 на предаването “Allegro Vivace”  на БНР. Прекрасната стилна програма вдъхнови и публика и изпълнители. Звуча преимуществено музика от Астор Пиацола, чийто синтез между класика и милонга-  по-бавен  и  лиричен танц, разновидност на тангото, докосна сърцата на присъстващите. Заредиха се във своето темпераментно  дефиле: „ Libertango”, “ Milonga del angel”, “Muerte del angel”, “Resurrecciyn del angel”, “Ave Maria”, “Michelangelo 70”, “Milonga sil palabras”, “Escualo”. Всяка една от пиесите бе бурно аплодирана. Сграбчвайки те в страстната си музикална прегръдка се заредиха: ”Lа mort du canard”, “Jeanne y Paul”, “Oblivion”, “Vuevlo al sur” и “Pedro y Pedro”. Амплитудите на музициране и артистичност счупиха всякакви скали- концертът беше истински спектакъл –  искрен, горещ и вдъхновен. Вече нищо не можеше да удържи дъжда от аплодисменти! В последната трета на концерта прозвучаха още няколко пиеси от други майстори на тангото: „ Adios muchachos”-  прекрасен аранжимент на Маркус Кретцер, „ Alfonsina y el mar” от Ариел Рамирес  и „ Por una  cabeza” – на Карлос Гардел, позната ни от от филма „ Усещане за жена”. Публиката искаше този празник да не свършва  и с викове ”Браво!” и нестихващи аплодисменти  спечели своя  бис – още едно танго, което бе буквално изсвирено и изтанцувано на сцената от музикантите,  във великолепно партньорство.След концерта, в кулоарите на операта, радостните почитатели на именитите творци имаха възможност да си закупят едноименния компактдиск,  да получат  автографи  лично от своите любимци, както и да си си направят  снимки с тах за спомен.

Последният концерт  от програмата на Четиринадесето издание на с Европейския музикален фестивал бе своеобразна  кулминация и увенча по един превъзходен начин форума – първото гостуване във Варна на „Виртуозите на Миланската La scala”.

Отново билетите бяха предварително изчерпани и залата  кипеше в приповдигнато настроение като френско шампанско. Фино подбраната програма, изцяло изградена от италиански майстори включваше: Гаетано Доницети – Симфония в  ре мажор; Николо Паганини – Вариации по тема из операта ”Моисей в Египет” от Росини за цигулка и струнен оркестър; Джоакино Росини – Соната ‘’a quatro” /версия за струнен оркестър/; Джузепе Верди/Антонио Бацини- Фантазия по теми от операта”Травиата” за цигулка и струнен оркестър и Нино Рота- Концерт за струнен оркестър. През цялото време на концерта изключително силно впечатление направи перфектната  дозираност и рафинираност  между емоция, стил, фраза и щрих. Свириха чисто , подредено и галантно, звучейки като компактдиск. Този прецизитет даде възможност на публиката да слуша с удоволствие и лекота, а някои по – спонтанни слушатели много искаха да аплодират произведенията между частите. След симфония „Заминаването” в  D dur от Доницети, прозвучаха темпераментно Вариациите от Паганини за цигулка и струнен оркестър със солист прекрасната цигуларка Лаура Мардзадори – най-младият концертмайстор в историята на La Scala. Солистката излезе  в стилна вечерна рокля и изсвири с много вещина и майсторство изключително сложната в техническо отношение пиеса.Цигулката звучеше топло и плътно като виола, защото по указания на самият автор се интерпретира  само на струна сол. Сонатата от Росини прозвуча стереофонично, панорамно, с  много релеф, ехо динамики и диалог между различните инструменти. Музикантите на сцената показаха съвършен баланс между солистично и ансамблово свирене и всяка част бе аплодирана заслужено.” Виртуозите на Миланската La scala” продължиха с Фантазия върху теми от „Травиата”, където солистката   Лаура Мардзадори успя да покаже целия си потенциал – прекрасен тон  и  емоционално музициране, което взриви публиката.Предизвикателно и стилно по италиански прозвуча модерната съвременна пиеса от Нино Рота- Концерт за струнен оркестър. В прекрасно балансираните четири части /Preludio.Scherzo.Aria. Finale./имаше и барокови елементи. Първата част прозвуча драматично и графично в черно-бели краски и с леки новелистични нотки. Последва много раздвижената, пълна с хумор, градираща до гротеска  втора част. Арията прозвуча светло и прозаично изтънчено като бавните части на Бах върху вървящ бас и свърши някак неочаквано, за да експлодира в бързата моторна част на финала. Отново поразяващо впечатление направи плътният и пълнокръвен звук на оркестъра, сякаш на сцената имаше голям филхармоничен състав. С викове „Браво!” и много настойчиви ръкопляскания на крака публиката успя да си извоюва бис –  Валс от Верди/ Рота . След това изпълнение  всички членове на оркестъра благодариха с дълбок поклон на възторжената и темпераментна варненска публика.

Четиринадесетото издание на Европейския музикален фестивал зареди с много пролетно настроение атмосферата на културния живот във Варна.

За пореден път форумът доказа високото си равнище с много качествени музикални проекти и блестящо изпълнителско майсторство, което го утвърждава трайно като устойчиво културно събитие в артистичния календар на Варна.

Автор:
ТАТЯНА КАПРИЧЕВА (Носител на награда „Варна“ за журналистика за 2017 г.)

Снимка: Нина Локмаджиева

Вашето мение е важно за нас.
[Total: 1 Average: 1]